Šećer “kao lijek” 2017-04-18T09:26:49+00:00

Šećer “kao lijek”

i pravilno kombiniranje i ritam obroka

Piše: Meri Bura, dr. med.

Je li Vam pao šećer u krvi, nemate energije? Zapalite šećer i u trenu će izgorjeti, zapalite mast i dugo će tinjati. Dakle, trebate mast, a ne šećer. Osim ako ne želite da vam šećer postane potreba, a ne zadovoljstvo.

Treba li dalje pisati?

Poznajete principe LCHF dijete, sve je već napisano o tome. Princip je jednostavan: manje šećera, više masti. Studije su pokazale da se 75 % ljubitelja slatkiša svakodnevno osjeća umorno, a čak 56 % njih je nemotivirano za obavljanje dnevnih obaveza. Šećer uzrokuje nadraženost živčanog sustava, izaziva depresiju, promjene raspoloženja i slabiju koncentraciju jer ima jako izražen rebound efekt, što znači da nakon početne ugode i uzbuđenja slijedi neugoda i pad energije. Šećer izaziva ovisnost kao svaki drugi narkotik, ali, nažalost, to je narkotik koji je legalan. Previše šećera u prehrani dovodi do nastanka proteoglikana u mozgu koji smanjuju živčane impulse te dovode do toga da sporije mislite, da sve slabije pamtite.

Ako se liječite od neke bolesti, a istovremeno jedete slatko jer želite svaki dan malo slatkog, liječenje pada u vodu. Nije moguće liječiti niti jednu bolest ako ne izbacite šećer iz prehrane. Svaka bolest započinje u gušterači. Tu treba započeti i liječenje. Inzulinska rezistencija i nemogućnost tijela da kontrolira šećer u krvi dovodi do poremećaja u radu svih ostalih hormona, a kao posljedica toga smanjuje se aktivnost organa.

Kako će onda smršavjeti ljubitelji slatkiša?

Njih 42 % je depresivno. Redovita konzumacija slatkog izaziva depresiju. I ovisnost. Što znači redovito? Svaki dan barem nešto slatko. Depresivna osoba nema motivacije. Tako nastaje začarani krug.
Ja sam do svoje dvadesete godine jela slatko nekoliko puta godišnje. Godišnje. Znam kakav je to osjećaj. I znam kakav je osjećaj kad stalno nešto grickam. Svakodnevno uzimanje slatkiša nepotrebno je i pretjerano. I sigurno vodi u bolest. Možda vam se ne čini da su akne na licu, česte upale mjehura ili umor značajni simptomi, ali oni dovode do ozbiljnih dijagnoza, uz koje ide smanjena radna sposobnost i smanjena životna motivacija.
Sve znamo da su šećeri štetni, no u čemu je problem u praksi?

Loši recepti – previše namirnica u jednom receptu
Većina ljudi ima slabu probavu, slab enzimski sustav, već ionako puno toksina u tijelu i velik broj različitih namirnica u jednom receptu opterećuje probavu, opterećuje hormone i stvara stres. Pri stresu se luči kortizol. Ako dovoljno dugo jedemo na takav način, onda će i kortizol biti kronično povišen, što stvara uvjete za hormonski disbalans. Gubimo energiju i tijelo traži brz način nadoknade energije. Naravno, najlakše je pojesti nešto slatko.

Nemojmo se zavaravati, ako jedemo zdrave namirnice, to ne znači da jedemo zdravo.
„Zdravi kolači“, suho voće i slično dugoročno nisu ništa manje štetni od nezdravih.

Naime, radi se o glikemijskom indeksu. Cijela priča o šećeru i hrani povezana je s, nažalost, podcijenjenom i premalo spominjanom glikemijskom indeksu. Dakle, postoji hrana koja sadrži jednostavne šećere, brzo aktivira inzulin i naglo diže šećer u krvi. Jednako tako, takva hrana uzrokuje i nagli pad šećera u krvi, što možemo primijetiti po gubitku energije, snage, koncentracije, raspoloženja. To je hrana s visokim glikemijskim indeksom.

Hrana s niskim glikemijskim indeksom sadrži složene ugljikohidrate i koncentracija šećera u krvi je postojanija, duža i mi ne osjećamo nagle navale gladi ili smanjenje energije, već smo dobro raspoloženi i imamo dobru koncentraciju.


Krive kombinacije u obroku, kombiniranje više vrsta proteina ili kombiniranje proteina i žitarica.

Krive kombinacije hrane u obroku uzrokuju jednake tegobe kao i gore navedeno kombiniranje previše namirnica u jednom receptu. Ako u obroku jedemo najprije salatu, pa onda samo meso, a nakon toga kuhano povrće, tijelu je lakše probavljati. Namirnica koja sadrži, primjerice, biljne i životinjske proteine, tijelo teško probavlja ili ne probavlja zbog različite biokinetike i zbog toga se ne apsorbiraju niti visokovrijedni proteini.

To u praksi znači da možete jesti superzdravu hranu i meso s pašnjaka, ali ako ispečete to zdravo meso sa sirom, dobit ćete puno neprobavljenih proteina, tj. toksina, a vrijedni proteini iz mesa teško će se apsorbirati. Dakle, pojeli ste kvalitetan komad mesa i sira, a dobili ste toksine.

Krivi ritam prehrane. Redoviti obroci bez međubroka najoptimalniji je ritam za održavanje razine šećera pod kontrolom. I najmanji zalogaj hrane (grickalica, trešnja, komadić čokolade, griz nečega…) potiče izlučivanje inzulina. Tada masne stanice dobivaju nalog za skladištenje i započinje skladištenje masti. Kako izgledaju pravilni obroci? Pravilno je za svakoga drugačije, a posebno ovisno o tome jeste li zdravi ili bolesni.

Nesklad s individualnom konstitucijom. Neki ljudi su mršavi i energični, neki su tromi i deblji, neki su mišićavi i agresivni. Takvi su rođeni. To je njihova konstitucija. Tromi i deblji ljudi nikako ne bi smjeli jesti mliječne proizvode (ako jedu, najčešće imaju probleme sa sinusima ili astmom), mršavi i energični ne bi smjeli jesti puno grahorica (inače imaju problema sa stolicom, živcima…), mišićavi i agresivni ne bi smjeli jesti previše mesa, jaja i soli (inače imaju probleme s tlakom, kožom, očima…).

Već postojeći hormonski disbalans koji diktira žudnju za hranom. Ako imate stav da svaki dan trebate pojesti nešto slatko, onda je godinama vaš inzulin povišen, vjerovatno imate i inzulinsku rezistenciju. Možda su prvi simptomi koje ste primijetili sindrom policističnih jajnika, akne na bradi ili poremećen rad štitnjače. Liječite li policistične jajnike hormonima, nikad ih nećete izliječiti. Treba krenuti od izbacivanja šećera iz prehrane kako bi se stabilizirao šećer u krvi, kako bi se stabilizirao inzulin i kako bi prestala žudnja za hranom. No morate računati na apstinencijsku krizu. Kao svaki narkoman.

Neizliječena crijeva. Poremećena funkcija crijeva i upala u crijevima uzrokuje propusna crijeva. Kako dolazi do toga? Zbrojite sve gore navedeno i dobit ćete propusna crijeva. Najveći problem kod propusnih crijeva jest taj što propuštaju toksine, a vrlo često nisu u stanju apsorbirati hranjive tvari. Zato ako želite biti zdravi fizički i psihički, najprije izbacite šećer, međuobroke i onda aktivno pristupite planu liječenja crijeva.

Sintetski lijekovi – koji mijenjaju mikrobiom. Mnogi lijekovi, konzervansi, aditivi i toksini od neprobavljenih proteina mijenjaju mikrobiom tako da hrane „krive“ bakterije. S obzirom na to da imamo nekoliko kilograma bakterija u sebi, njihov sastav nije zanemariv. Kako crijeva imaju izravnu vezu s mozgom, sastav bakterijske flore određuje naše ponašanje.

Podsvijest koja upravlja. Najviše zanemaren aspekt kod ljudi koji se hrane nezdravo i jedu slatko jest stres. Osim što se na to ne obraća pozornost, malo je znanja o tome kako dijagnosticirati i kako istovremeno i cjelovito riješiti zdravstvene probleme uz pomoć prehrane i antistres metode za ozdravljenje. Ovo je posebno važno u trenucima transformacije, u osjetljivim trenucima kada se osoba odluči na promjenu. Posvećenost i praćenje liječnika ključni su u toj transformaciji.

Odakle krenuti? Kao što znamo, hrana je lijek.

Funkcija promiče strukturu, struktura promiče funkciju. Što više neki organ koristimo, to je on sposobniji za vršenje svoje funkcije. Ako prijeđemo granicu, funkcija prestaje. Najjednostavniji primjer jest trening u teretani i stjecanje mišića. U početku, što više upotrebljavamo mišiće, oni rastu, postaju jači, snažniji, vitalniji, mi sretniji, no ako pretjeramo, javljaju se bolovi, gubimo snagu, gubimo vitalnost.

Drugi primjer jesu okusni pupoljci na jeziku. Ako ih stalno stimuliramo šećerima, izgubit će se njihova funkcija da prepoznaju šećer iz, primjerice, špinata.
Treći primjer jest užurbani život koji žudi za ciljevima, a koji nosi stres. Stres povisuje kortizol, adrenalne žlijezde hipertrofiraju, a u trenutku kad pretjeramo počnu gubiti i smanjivati svoju funkciju, što vodi u smanjeno lučenje kortizola – stanje koje je često neprepoznato ili krivo liječeno. To je ujedno stanje koje izaziva poremećaj kod svih drugih hormona. A ako se ne izliječi, onda ne možemo trajno izliječiti niti druge hormonske disbalanse.

No što prethodi poremećaju u lučenju kortizola? Što prethodi svim poremećajima zdravlja?
Poremećaj u lučenju inzulina. Stalno iscrpljivanje inzulina dovodi do inzulinske rezistencije i povišene razine šećera u krvi. To znači da smo prešli granicu i da se funkcija organa smanjuje, u ovom slučaju smanjuje se funkcija gušterače.

Kako mi to možemo kontrolirati? Možemo li uopće? Divna je vijest da možemo! Kako?

Uz znanja o LCHF dijeti, koja uključuje manju konzumaciju šećera te višu konzumaciju zdravih masti, trebamo voditi računa da u LCHF dijetu uključimo i namirnice s niskim glikemijskim indeksom.

Navest ćemo nekoliko primjera o glikemijskom indeksu i zdravim/nezdravim namirnicama. Nekoliko zdravih namirnica su nezdrave ako ih jedete u krivo vrijeme i u velikim količinama jer imaju vrlo visok glikemijski indeks, primjerice:

  • Datulje GI 105
  • Kuhana mrkva, kuhani celer GI 85
  • Buća GI 75
  • Kuhana cikla GI 65

Te namirnice trebate jesti u malim količinama. Namirnice koje imaju nizak glikemijski indeks i ako su iz organskog uzgoja poželjne su namirnice u svakodnevnoj prehrani:

  • Avokado GI 10
  • Špinat GI 15
  • Brokula, karfiol GI 15
  • Limun, đumbir GI 15

Što je niži glikemijski indeks, to bolje. Granica je 50. Namirnice s GI ispod 50 prihvatljive su namirnice, a namirnice s GI iznad 50 treba jesti što manje. Naravno, ako želite biti zdravi i dobrog raspoloženja. Namirnice s niskim glikemijskim indeksom održavaju stabilnom razinu šećera u krvi.

Nadalje, trebate se naučiti okusiti slatkoću ugljikohidrata iz svake hrane, a ne samo iz kolača.

Piletina je, primjerice, najslađa od sveg mesa. Brokula, cikla, grah, kukuruz, leća, svako povrće sadrži u sebi i  ugljikohidate. Trebate prestati jesti slatko i početi jesti sporo da biste to mogli osjetiti. To je slatkoća koja vam treba, koja će vam dati stabilnu i postojanu energiju.

Osim toga, brzina jedenja igra važnu ulogu. Ako jedete pravom brzinom, ne može vam štetiti niti fast food hrana (naravno, povremeno, ne stalno) jer će ju tijelo probaviti. Vidjela sam u austrijskoj klinici kako Fx Mayr metoda donosi brze rezultate, a metoda, između ostalog, promiče sporo jedenje kao jednu od najvažnijih značajki.

Ne zaboravite namirnice koje su alkalne, kao što su brokula, peršin, limun, bijeli luk, špinat i dr., koje alkalizacijom tjelesnih tekućina pospješuju funkcije svih stanica tijela.
Steknite zdravu naviku da vi upravljate svojim šećerom, a ne vaš šećer vama.

Na kraju, kako šećer može biti lijek?

1. Tako da šećer koji trebate za svoje energetske potrebe uzimate iz namirnica s niskim glikemijskim indeksom.
2. Tako da razmak između obroka bude najmanje 4 sata kako bi se vaša gušterača odmorila i kako ne bi došlo do oscilacije šećera u krvi.
3. Tako da energetske potrebe zadovoljite najvećim dijelom iz zdravih masti, a ne iz šećera (jedna žličica šećera dovoljna je da se potroši rezerva vitamina grupe B!).
4. Tako da jedete polako kako biste mogli osjetiti iskonsku slatkoću hrane (svaka zdrava hrana je slatka i ako naiđete na voće koje nije slatko, onda možete znati da nije ni zdravo jer je puno pesticida).
5. Tako da potpuno uklonite stres iz vašeg života (ne zaboravite, stres je u glavi) jer stres žudi za slatkim.

Tada će šećer biti vaš lijek, jedna konstantna energija koja će vas voditi kroz život.
Uvijek želim naglasiti da je prehrana individualna te da je plan prehrane sa svim svojim osobitostima, ritmom, sastavom namirnica i napitcima drugačiji za svaku osobu.

Naučite sve o hormonima koji upravljaju koncentracijom šećera u krvi, o emocijama koje upravljaju prehrambenim navikama, o debljanju i mršavljenju te o tome kako je sve to povezano, na programu „Štitnjača, debljanje, umor“.
Više o tome na www.mulier.hr.