Gluten i pretilost 2017-01-09T14:16:50+00:00

tema-u-fokusu-pretilost

Gluten i pretilost – sindrom “pšeničnog trbuha”

Osim što gluten kroz različite mehanizme, o kojima sam već pisala, negativno utječe na naše zdravlje, on je također jedan od krivaca za prekomjernu tjelesnu težinu.

Većina ljudi vjeruje da je kruh izvorna hrana, međutim Einkorn, biblijska pšenica naših predaka, nama odavno nije dostupna. Moderna, tzv. patuljasta pšenica, Triticum aestivum, proizvod je hibridiziranja, križanja i genetske manipulacije koje provode poljoprivredni znanstvenici u zadnjih 50 godina. Stvorena je kratka, zdepasta, tvrda biljka otporna na klimatske uvjete, pesticide, štetočine i bolesti. Stvorena je biljka koja daje veće urode, na manjim površinama, uz manje troškove, ukratko, stvoreno je nešto puno isplativije. No kako su ove promjene djelovale na naše zdravlje, pitanje je koje nije zanimalo ni poljoprivredni biznis ni prehrambenu industriju.

Obično kad razmišljamo o debljini, vjerujemo da do nje dolazi jer unosimo više kalorija nego što ih potrošimo. Međutim, ovo pojednostavljeno, mehaničko gledanje na ljudski organizam posljednjih je godina odbačeno i danas znamo da na promjenu tjelesne težine djeluje neravnoteža u hormonalnom i imunološkom sustavu.

Osjetljivost na namirnice uvijek pokreće upalne procese i imunološki odgovor u tijelu, što može rezultirati dobitkom kilograma. Pokušavajući neutralizirati štetno djelovanje namirnica na koje smo osjetljivi, tijelo nakuplja vodu, a imunološki odgovor remeti rad hormona, pa tako dovodi do usporavanja metabolizma. Ako smo osjetljivi na gluten, i najmanja količina unesenog glutena može spriječiti naše nastojanje da izgubimo kilograme.

Osim što moderna pšenica sadrži brzi škrob koji podiže razinu šećera u krvi brže nego šećer i na taj način direktno pridonosi pretilosti, ona sadrži i puno veće količine glutena, kao i više vrsta glutenskih proteina, što sve u puno većoj mjeri uzrokuje osjetljivost, upalne procese i reakcije imunološkog sustava.

fat-woman_gluten-i-pretilostGluten oštećuje crijevnu stijenku i dovodi do propusnosti crijeva (engl. leaky gut), što znači da mikroorganizmi i nepotpuno razgrađeni proteini iz hrane prolaze kroz crijevnu barijeru i ulaze u krvotok, gdje imunološki sistem napada te strane proteine, što dovodi do sistematske upale i razvoja raznih poremećaja u tijelu. Moramo shvatiti da nakupljanje suvišnih kilograma nije samo estetski problem (iako ga mi žene uglavnom tako doživljavamo), već je debljina vanjski simptom da je došlo do poremećaja u organizmu. Stoga kod mršavljenja primarni cilj treba biti vraćanje organizma u ravnotežu, tj. smirivanje upala, pretjeranih imunoloških reakcija i balansiranje hormona.

Osim što moderna pšenica sadrži jako brz škrob i novi modificirani gluten, ona sadrži i opijate – supstance koje izazivaju ovisnost i dovode do prejedanja. Proteini iz pšenice se u probavnom sustavu razgrađuju na polipeptide – tzv. ”egzorfine”, koji iz krvotoka prelaze krvno-moždanu barijeru i djeluju na receptore u mozgu kao opijati, stvarajući osjećaj trenutačnog kratkotrajnog zadovoljstva i neodoljive želje za još, kao kod konzumiranja droge. Ti polipeptidi još se nazivaju ”gluteomorfini” ili morfiju srodni spojevi iz glutena jer se u mozgu vezuju za moždani receptor za morfij, isti onaj za koji se vezuju i opijati. Ove vrste opijata izazivaju mnogostruke probleme, od ovisničke potrebe za hranom i prejedanja, do neuroloških bolesti i poremećaja ponašanja.

Osim glutena, pšenica sadrži i mnoge druge problematične komponente kao što je lektin iz pšenice WGA (aglutinin). WGA može, između ostalog, poremetiti i rad žlijezda i lučenje hormona, što pridonosi inzulinskoj rezistenciji i debljanju.

U hipotalamusu WGA blokira naše receptore za leptin – hormon sitosti, zbog čega ne osjećamo onu prirodnu, zdravu sitost kada jedemo proizvode od pšeničnog brašna, nego nam oni pobuđuju još veći apetit i tjeraju nas da jedemo više i više.

Zaključak: ako vam je cilj gubitak kilograma, budite sigurni da ćete ga lakše postići izbacivanjem glutena iz prehrane.

Pročitajte i: Gluten – uzrok mnogih kroničnih bolesti

Autor: Anita Šupe